Úloha 3

Vytvorte mapu turistických zaujímavostí vášho regiónu

Výsledok odošlite cez formulár FORMULÁR TU!. Váš výsledný súbor zazipujte a odovzdajte vo forme napr.: 01_Mrvenicka.zip

Príklady riešení

Príklad postupu (priebežne aktualizovaný)

Vypracovanie úlohy zaberie približne do 40 min (ak sa darí). Uvedený postup je odporúčaný, nie jediný možný.
  1. Vytipujeme turisticky atraktívne objekty na našom území, rozdelíme ich do kategórií napríklad -- pamätníky, cirkevné pamiatky, sakrálna architektúra, prírodná zaujímavosť, ubytovacie zariadenie atď.

  2. Pamiatky zdigitalizujeme:

    1. Ako podklad použijeme mapové vrstvy ZBGIS alebo ZM SR z geoportálu, ktoré nájdeme na stránke http://www.geoportal.sk/sk/sluzby/mapove-sluzby/wms/. Z ponuky vrstiev vyberieme WMS vrstvy s atribútmi údajov - ZBGIS - všetky kategórie. WMS vrstvu pridáme do QGISu cez menu Vrstva->Pridať vrstvu WMS.

    2. Po kliknutí na OK je vytvorené nové spojenie ktoré môžeme odteraz využívať. Klikneme na tlačidlo Pripojiť a po nadviazaní komunikácie s príslušným serverom sa nám zobrazí v okne zoznam dostupných vrtiev. Pre regióny vo väčšej mierke zvolíme Referenčné údaje ZBGIS, pre regióny v menšej mierke zvolíme Generalizované údaje ZBGIS. Vyberieme najvyššiu úroveň, t.j. všetky vrstvy naraz (pretože pri vyberaní vrstiev po jednej sa nám tieto budú v mapovom plátne prekrývať). V spodnej časti dialógového okna zmeníme súradnicový systém z WGS84 na S-JTSK (Greenwich) / Krovak East North. Po potvrdení sa WMS vrstva vykreslí v mapovom plátne (obr. 2 - príklad so staršími WMS so ZM SR).



      Referenčné údaje ZBGIS sú dostupné až zhruba od mierky 1:20000, preto sa treba najprv dostatočne priblížiť. K WMS vrstvám nie je dostupná legenda, pre lepšiu orientáciu v mape použite Mapový klient ZBGIS, na ktorý je odkaz priamo z hlavnej stránky geoportálu.

    3. Priblížime oblasť nášho záujmu -- v našom prípade na veľkosť Valickej doliny (obr. 3)


    4. Pristúpime k samotnej digitalizácii -- prvé budeme digitalizovať pamiatky -- z menu Vrstva vyberieme položku Nová vektorová vrstva. Vyberieme typ 'Bodová vrstva' a vytvoríme štruktúru tabuľky postupným pridaním stĺpcov 'nazov','typ','popis'. Všetky môžu byť typu string (reťazec znakov). Po kliknutí na OK zadáme umiestnenie a názov súboru, do ktorého bude vrstva uložené (s príponou shp).

    5. Klikneme pravým tlačidlom na vrstvu novovytvorenú vrstvu v legende a v kontextovom menu zaškrtneme voľbu Povoliť úpravy (obr. 4).



    6. Môžeme začat digitalizovať (zbierať body) s pamiatkami. Po zdigitalizovaní každého bodu sa objaví tabuľka, v ktorej zadáme všetky zvolené atribúty (obr. 5)



      Po dokončení digitalizácie klikneme pravým tlačidlom myši na meno vrstvy v legende a odškrtneme políčko Povoliť úpravy. Potvrdíme, že chceme uložiť zmeny. Výsledkom bude bodová vrstva (viď obr. 6).


    7. Kvôli lepšej orientácii zdigitalizujeme aj sídla -- postupujeme rovnako ako v bodoch 4-6, avšak zvolíme typ objetku 'Polygón' s jedným atribútom (v tomto prípade nám na ňom nezáleží, lebo ho ďalej nebudeme využívať).

    8. Ďalej môžeme zdigitalizovať aj cesty a vodné toky -- postupujeme rovnako ako v bodoch 4-6, avšak zvolíme typ objetku 'Línia' s jedným atribútom (v tomto prípade nám na ňom nezáleží, lebo ho ďalej nebudeme využívať).

  3. Nastavíme vzhľad vrstiev -- dvojklikom na každú vrstvu sa otvorí dialógové okno Vlastnosti vrstvy, v ktorom nastavíme farbu a štýl výplne a obrysu. Farby volíme podľa pravidiel kartografického vyjadrovania, ktoré boli vysvetlené na predmete Tematická kartografia. Snažíme sa tiež o estetické stvárnenie. Priebežný výsledok doterajšej práce je zobrazený na obr. 7.


  4. Nastavíme popisy k objektom -- dvojklikom na každú vrstvu sa otvorí dialógové okno Vlastnosti vrstvy, v ktorom nastavíme v záložke Popisy popisy k jednotlivým objektom (v našom prípade využijeme ako zdroj pre ne stĺpec 'nazov'). Dodatočne upravíme veľkosť písma a polohu popisu (všetko nájdeme v dialógovom okne Vlastnosti vrstvy, v záložke Popisy). Výsledok môže vyzerať napr. ako na obr. 8.


  5. Nakoniec spustíme 'Skladateľ tlačových výstupov'. Na hárok postupne pridáme mapu, legendu, popisy (nadpis, meno autora, mierku), grafickú merku a (voliteľne) fotografie vybraných pamiatok.

  6. Výsledok uložíme ako obrázok alebo exportujeme priamo do PDF.